יום רביעי, 26 במרץ 2014

ראשי-מדינה בתור סטנד-אפיסטים מאת – ד"ר נדיר צור

זאק גאליפיאנאקיס  (Zachary Gelifianakis) הוא שחקן ובדרן (Stand-up comedian) אמריקני. זה זמן הוא מככב במשדר אירוח פרודי במרשתת בשם 'בין שני שרכים' (Between Two Ferns). בין השאר, הוא מראיין בו שחקנים, אנשי ציבור וידוענים. הראיונות נושאים אופי סטירי, השאלות בוטות ומביכות והשיחה המצולמת בין שני עציצי שרך, גולשת לעתים מעבר להגיון. אורח המשדר ב-11 במארס 2014 היה נשיא ארצות-הברית, ברק אובמה.

אין זה מובן מאליו שנשיא יתארח בתכנית בידור באינטרנט. אולם, אחוזי הצפייה הגבוהים של התכנית, גרמו ליועצי התקשורת בבית-הלבן להאמין שגם זו דרך להזרים מסרים לפלחי אוכלוסים שאינם מקובלים כשכיחים.  "אנחנו תמיד מחפשים דרכים לפרוץ עם המסר שלנו", אמר יועץ הנשיא לענייני תקשורת.

"איך זה מרגיש להיות הנשיא השחור האחרון?". נשאל הנשיא. אובמה שלבטח התכונן היטב למופע המוזר השיב: "זו הפעם האחרונה שאתה מדבר עם נשיא". כאשר שאל המראיין: "אתה גולש לאתרים רגילים, או נשאר בתחום הממשלתי?", ניצל הנשיא את ההזדמנות שניתנה לו בשאלה התמוהה והיפנה את השואל ואת הצופים לאתר תכנית הבריאות הנשיאותית (Obamacare). אחרי ככלות הכל, זו הייתה מטרת הנשיא בלכתו לתכנית. גאליפיאנאקיס לא נותר 'חייב' ואמר בתגובה: "הנה זה, קדימה - דחוף את מה שהגעת לכאן לקדם".

מביך היה גם להיווכח שנשיא ארצות-הברית מנסה לסנוט במראיין, משל היה נשיא רוסיה, או נשיא הרפובליקה העממית של סין. אובמה הפטיר, כי לדעתו בראדלי קופר היה טוב ממנו בסרט 'לפני החתונה עוצרים בווגאס' – סרט שהמראיין כיכב בו.

אין זו הפעם הראשונה שברק אובמה מתארח בתכניות אירוח ליליות, בערוצי בידור ומוזיקה ואפילו בתכנית ששודרה ברשת החברתית - 'פייסבוק'. אובמה גם אינו הנשיא הראשון שמנצל כלים אלה להגיע לציבור הרחב. קדמו לו הנשיאים – ג'ורג' בוש וביל קלינטון. "השינויים בתרבות ההמונים ובדרך שהציבור ניגש לבידור ולמידע מצריכים אסטרטגיות חדשות", קבע יועץ תקשורת בזמנו של הנשיא קלינטון.

ימים ספורים לאחר הופעתו של הנשיא אובמה בתכנית ששודרה באתר 'בדיחה או מוות' (Funny or Die), הופיע ראש-הממשלה, בנימין נתניהו בתכנית הסטירה – 'מצב האומה'. נתניהו שאינו מרבה להתלוצץ עם מראייניו, הלך לתכנית במלאת שנה לממשלתו השלישית, לא בימים קלים לו – מול התקשורת.

'מצב האומה' משודרת בערוץ המסחרי ונחשבת לתכנית בידור. אולם, דומה כי העושים במלאכתה הם שמתבשמים מיצירתם הרבה יותר מקהל היעד האמור להעלות חיוך על פניו בזכות ניסיונותיהם הפשטניים לגרום לו לצחוק.

נתניהו ביקש להציג בתכנית חזות רכה, חסרת עכבות ואנושית השונה מדימויו הממלכתי, המגושם והנוקשה. בלא-ספק גם הוא בדומה לאובמה נערך למפגש. כבר בראשית השיחה משנשאל מה ברצונו לשתות, השיב נתניהו לקול צחוקם המתוזמן של מראייניו, כי היה מבקש 'קפה הפוך' עם חלב משקית – ברמז מעין שובבני לתלונתו של 'אב הבית' בבית ראש-הממשלה שהגיש תביעה ובה כלל תיאור המאשים את אשת ראש-הממשלה בהעדפת אריזות קרטון על שקיות חלב, ובהשכמתו בשלוש לפנות בוקר – רק כדי להעמידו על טעותו ברכישת חלב בשקיות.

מראייניו של נתניהו ב'מצב האומה' היו 'עדינים' בהשוואה להתנהגותם כלפיו בתכניות הסדרה. ראש-הממשלה ניצל את הופעתו להגיב על ההתקפות הפומביות נגד רעייתו. "להיות ראש ממשלת ישראל זה התפקיד הכי קשה בעולם, אך קשה ממנו להיות אשת ראש ממשלת ישראל" קבע נתניהו. בהתייחסו לתכנית הגרעין האיראנית ולמאבקו האישי בתכנית ובפעילות הבין-לאומית לסכלה, אמר ראש-הממשלה: "במשמרת שלי אני אדאג להמשך קיומה של מדינת היהודים".

נתניהו – 'המסביר הלאומי' לא הצטיין בתור בדרן. הוא נראה מאולץ, תוהה מה לו ולחבורת המצחיקנים הזחוחה וניסה לשוות לעצמו דמות משוחררת, חברמנית המעורה היטב בחוג מעצבי דעת-הקהל וידועניה.

אחדים מצופי 'מצב האומה' שבחרו לדלג בין הופעת נתניהו לשידור משחק הכדורגל עתיר ה'רייטינג' בין קבוצות ברצלונה לריאל-מדריד בליגה הספרדית זכרו ודאי את מופע הפרידה המתוקשר של נתניהו מראש-הסגל וממנהל לשכתו, גיל שפר, שבו 'ניצח' ראש-הממשלה על חבורת זמר מאולתרת מאנשיו שהשמיעה שיר פרידה לשפר. בין הנותנים קולם בשיר היה גם ראש-הממשלה שבלט בגון קולו הנמוך.

קשה שלא לתהות האם בתקופתנו נמדד ראש מדינה בכישרונותיו הבידוריים ?! מן הראוי לציין, כי אחד המבחנים המאפשרים לציבור להכיר את מנהיגיו הוא – הדיבור. שכן המעשה אינו נגלה תמיד לעין בזמנם. התהליכים בחברה הם ממושכים ויגעים. תוצאות המעשים נחשפות רק כעבור זמן ונודעות בציבור באיחור רב לאחר שהתפוגגו ההבטחות המפוזרות לעייפה.

ראש-מדינה, או פוליטיקאי נמדדים ברטוריקה שבפיהם. כך מוצא הציבור עצמו מתמודד עם חלקי לשון ה'מכשפים' את נפשו בדברי נועם ובהתחייבויות לעתיד טוב יותר - הערבים לאוזנו. משום-מה אף שאפלטון ראה בהומור איוולת וקלקול ואריסטו כלל את הצחוק בממלכת הכיעור, ההומור על גווניו השונים נפוץ מאוד ברטוריקה ומקובל לראות בו היום כלי שעשוי לשנות עמדות והתנהגות, באמצעות פנייה אל הרגש ובה בשעה אל ההיגיון.


ההומור המופק ממעשה מבדח, מיצירת מצבים מעוררי צחוק, משזירת אמירות הומוריסטיות, עשוי לגרום לשינויים באתוס, בפאתוס ובלוגוס - שלושת רכיבי היסוד של הרטוריקה על פי אריסטו. מן הראוי לציין, כי הומור כשלעצמו אינו משפיע על הנמענים, אולם שזירתו בעת הצגת טיעונים עשויה להגביר את תשומת הלב, לשבור מחיצות, לקרב  ולהעניק תחושת שיתוף, להבנות מצבים אינטימיים, לערער מוסכמות מקובלות ולעודד נמענים למחשבה נוספת. ההומור מצמצם את ה'חיסון' נגד עמדות מנוגדות; פורק רגשות, מפשט רעיונות מורכבים, משנה דימויים. מיוחס לצ'רצ'יל ההיגד: "הומור הוא הפלפל של הדיבור והתבלין של החיים".

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה