יום רביעי, 26 בדצמבר 2012

כנותו ויהירותו של נפתלי בנט בריאיון עם ניסים משעל מאת ד"ר נדיר צור



יודעי דבר באמנות הדיבור וברזי הצגתם של טיעונים מכירים תכסיסים אחדים שמוצגים להם למן ראשית לימודי הדיסציפלינה ובדרך-כלל מותירים את הנחשפים להם משתאים אל מול פשטותם ותחבולנותם. דוגמה לתכסיס היא פנייתו של דובר אל זולתו בשאלה הבאה: "האם שוב אתה משקר לחבריך?". אדם הנשאל שאלה זו וממהר להשיב לה עלול להילכד במלכודת שטמן לו השואל ולהסתפק בשלילת הקביעה. ואולם, שלילה שאינה מוחלטת מניה-וביה ואינה כופרת בהנחת היסוד החבויה בשאלה גוררת את אלה המאזינים לדו-שיח למסקנה שאמנם, הנשאל לא שיקר במקרה הנדון, אולם דפוס התנהגותו הוא של אדם המשקר תדיר לחבריו.

ניסים משעל נקט תכסיס זה בפתח ריאיון שזכה לפרסום רב ביותר בשל אמירותיו הברורות של יושב-ראש 'הבית הלאומי' נפתלי בנט שבמובחן ממרואיינים אחרים לא עמעם וטשטש את מסריו. בראשית השיחה שב משעל וחזר על ההנחה שנתניהו פיטר [=זרק] אותו מלשכתו, עת היה ראש האופוזיציה. ניסיונותיו של בנט להוכיח בתשובותיו שלא דבק בו רבב בעת שעבד במחיצת נתניהו ושיחסיהם אינם גרועים כפי שמצטייר מן התקשורת וכפי שניכר מן השאלות, לא מחקו את הנחת היסוד החבויה בניסוחי המראיין, הגם שמשעל חזר פעמים אחדות על המונחים – פיטר, זרק, "נתניהו העזיב אותך", "הראה לך את הדלת החוצה".

ניסים משעל הוא מראיין עשיר בניסיון המצליח לדחוק את מרואייניו לפינה נטולת מגן המחייבת אותם להשיב לשאלותיו בלהט העימות הטלוויזיוני גם על שאלות שטוב היה לו לא היו משיבים להן ישירות, או היו משיבים לו נחרצות: "אינני משיב על שאלות היפותטיות". בנט נאלץ להתמודד עם השאלה הנוקבת - כיצד בכוונתו להגיב לפקודה משוערת לפנות מתנחלים מבתיהם. בדומה לתשובתו של אהוד ברק בריאיון לעיתונאי גדעון לוי בשאלה – כיצד היה נוהג לו היה פלסטיני והשיב שהיה מצטרף לאחד מארגוני הסירוב, השיב בנט כי היה מבכר שלא להיעתר לפקודה לפנות מתנחלים, אף במחיר כניסה לכלא.

תשובתו הכנה של נפתלי בנט אפשרה למתחריו, למבקריו ולדורשי רעתו מימין ומשמאל להיאחז בסוגיה מצפונית ונפתלת ולהצליף בו חזור והצלף. לא אחת ולאחר הריאיון הוצאו דבריו מהקשרם ובפיו הושמו קביעות שלא ניכרו בניסוחיו המקוריים. בנט לא קרא לסירוב כולל, אלא הביע את אשר עם ליבו ועם ערכיו הפרטיים בעניין פקודה שאינה מתיישבת עמם. בנט הבהיר כי סירוב הוא מעשה 'המובנה' בתהליך מתן פקודות קיומן, או הפרתן. ואולם, מתנגדיו העדיפו לפרוץ את תיבת הפנדורה הקשורה ל'סרבנות מצפון' ולקיום פקודות חמקמקות אם 'דגל שחור מתנוסס מעליהן', אם הן נגועות בפוליטיקה ואין חובה להשית אותן בשל צרכי השעה הצבאיים והביטחוניים.

אף שבנט הביע את עמדתו השיפוטית הפרטית הוא לא השכיל להעניק לה ערך אשר חורג מדעת יחיד, הן בשל יוקרתו ודימויו בתור מפקד ביחידה מובחרת, הן בשל עמדתו בתור יושב-ראש של רשימה המתמודדת בבחירות לכנסת, המקובלת בסקרים וזוכה בהם לאחוזים נדיבים.  

במהלך הריאיון הטיח ניסים משעל בנפתלי בנט את הדברים הבאים: "אתה מורח";  "אתה לא מתמודד עם העובדות"; "סוף סוף אתה מודה בדבר שאתה אמרת"; "אל תפחיד אותנו בבקשה"; "לא זאת הייתה השאלה"; "הריאיון לא יתנהל כך"; "אני שואל שאלות ואתה מוכר לי סיסמאות"; "בוא תגמור עם כל הסיסמאות ואז נתחיל את הריאיון"; "נתניהו לו רואה אותך ממרחק מטר"; "זה הגיוני שאדם שפיטר אותך ייקח אותך לממשלתו ?"; "אתה מוכר אשליות לציבור"; "את הקלישאה הזאת אני מכיר"; "אתה חי בעולם אוטופי"; "נתניהו מבין את מה שאתה לא מבין"; "חלומות באספמיה"; "אל תמרח ובלי נאומים".

דומה כי נפתלי בנט לא התכונן כראוי לריאיון עם שועל ראיונות כניסים משעל. חמוש ביהירות של פוליטיקאי צעיר שממריא על כנפי ההצלחה בסקרים ולוקה בכנות לא אופיינית לפוליטיקאים בא בנט לאולפן 'משעל חם' והעניק למשעל שואו שלא נראה בכל יום ויום בערוצי החדשות. נפתלי בנט ככל הפוליטיקאים הממהרים לאולפני הטלוויזיה ומתראיינים תחת כל עץ רענן, לעתים בלא שהם מתכוננים לריאיון ובפתח האולפן מקשים "על מה אנחנו מדברים היום?" יותר מאשר ביקש לקיים שיח רציונלי של שאלות ותשובות סדורות שאף להחדיר מעל גבו של המראיין רצף של הצהרות וקביעות שיזכרו היטב ב'יום הבוחר'. בדומה ליריבו יאיר לפיד המבטיח 'פוליטיקה חדשה' או 'פוליטיקה אחרת' קשה היה למצוא בריאיון זה עם נפתלי בנט סממנים של פוליטיקה מזן לא מוכר.


ד"ר נדיר צור - עמית וחוקר נלווה במכון ע"ש הרי ס. טרומן למען קידום השלום באוניברסיטה העברית בירושלים; חוקר אורח במרכז חיים הרצוג לחקר המזרח התיכון והדיפלומטיה, באוניברסיטת בן גוריון בנגב. תחומי מחקריו - פסיכולוגיה פוליטית, רטוריקה ככלי השפעה של מנהיגים וממדים פוליטיים ופסיכולוגיים של ביטחון לאומי.  מספריו: רטוריקה פוליטית (2004), האיש שהתיר את הרצועה  (2006),  אזהרת מסע (2012).
 


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה