יום שני, 4 באוגוסט 2014

הספד שמחה גולדין על בנו הדר, מאת פרופ' יהושע גתי

 הדר גולדין ז"ל
מקור תמונה: http://www.mako.co.il/news-israel/local/Article-cf6c6fd7fdc9741004.htm
 זהו הספד מיוחד בשורת ההספדים הרבים מדי שאנו שומעים בימים קשים אלה. בני הציונות הדתית מבכים את בניהם. וזה התחיל בדברים שאמרו  בני המשפחות על קברות בניהם החטופים.  צניעות. אין דברים מתלהמים ובראש וראשונה אין קריאה לנקם.   שמחה גולדין האב נשא הספד כשהוא נמנע במפגיע מלקרוא לו הספד, אלא סיפור על בנו היקר הדר, שנהרג ברפיח במערכה על המנהרות (אחרי שהוכרז כשבוי).  לנו חשוב לראות על מה מתרכז האב בדבריו. הלא חיי הבן לפניו ובמה יבחר לייחד אותו? ונזכור זהו הספד –גם אם לא קרא לו כך -- פומבי ורבים באו ללוויה ועוד רבים מאזינים בדריכות. כלומר, יהיה כאן שילוב של הדר הבן עם פנים נשואות לציבור, לפן החינוכי ייצוגי של בנו בחברה הישראלית. מסר לאומי. ועוד מה אין כאן – וזה בניגוד גדול לאלוף משנה וינטר מח"ט גולני ששלח את חייליו למערכה בשם ה' צבאות כשהם נלחמים את מלחמות ה'— הפאתוס הדתי הזה איננו כאן. וגם שלא כרבים מבני הציונות הדתית אין שום להט משיחי בדברים הנישאים. וגם אין כאן בכי קורא לב ודיבור ישיר אוהב רגשי אל הבן. אבל בל נחשוב שזהו נאום הספד קר, חילוני. זהו נאום יהודי מודגש. כיצד?
ראשית, גולדין האב מעלה על נס את מעלת הכבוד האנושי, היחס לאדם,  שאפיינה את בנו. הוא לא קילל. זה הוא מדגיש, זאת בחר כתכונה המובילה בסיפור בנו.  הדר, מטעים האב, דיבר נגד שנאה ובעד ראית החיובי בכול אדם. זאת הוא רשם בסידור שלו. לראות את הטוב באדם, כך בחר לנהל את חייו הקצרים לדאבון הלב. עוז וענוה— וזהו קצין בצה"ל -- זהו דגלו של הבן. "לא ימוש ספר התורה הזה מפיך והגית בו יומם ולילה" ציוה ה' את יהושע כובש הארץ. לא לך בכוחך זה אלא לא ימוש ספר התורה מפיך. רוחניות וניווט על פי ספר התורה. השילוב עם המנהיג הצבאי יהושע כובש הארץ הוא משמעותי. איזה הדר הוא העניק להדר. אלו תכונות נפש אצילות. כך מסכם האב את בנו. כך הוא מבקש להנחיל לציבור את מורשתו.

הנאום חורג מהמתכונת הקלסית של נאומי הספד ששואפת ליצור מכנים משותפים ערכיים ולאומיים שהם מופת חינוכי, מכנים המלכדים את האומה מזה ומעניקים משמעות למלחמה ומכאן למות. נאומו של שמחה גולדין  ממקד תכונות אנושיות הומאניות נעלות  של כבוד לאדם, של ראית הטוב באדם ושלילת השנאה— שזהו חזון חברתי שמומש על ידי צעיר יוצא דופן. תכונות חינוכיות מופתיות שהו כאן בארץ ולא בחלומות משיחיים לאומניים. והכול עטוף ברוחניות של ענווה בהשראת ספר התורה של יהושע. 

פרופ' יהושע גתי

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה